събота, 26 януари 2013 г.

Едно старо интервю

          Това е едно старо интервю, което дадох през далечната 2007 година, когато за пръв бях в Китай, за китайското списание "Студент в чужбина" (留学生), броят е някъде от края на 2007 или началото на 2008. Въпросите ми зададе моя много добра и любима приятелка и първата ми учителка-китайка, Дун лаошъ. Публикувам го първо, по емоционални причини, обичам си го и второ, заради последния въпрос на втората част и моят отговор. Написването на романа "Хора" е следствие точно от тази промяна, за която говоря там.


Относно любовта:

1. Имаш ли приятел? Защо го харесваш?

Не.

2. Какъв човек се надяваш да бъде приятелят ти, как трябва да изглежда, какъв характер да има, какво образование и религия?

Нямам списък с качества, които търся. Любовта е нещо, което чувстваш, когато погледнеш някого в очите, когато си близо до него, тя е начинът, по който той те кара да се чувстваш. Дори ако някой е най-красивият, най-богатият и има много добро образование, може да не го харесам.

3. Какво считаш, че е любовта?

Любовта е причината, по която живеем, само когато сме влюбени сме част от вселената, Хора и дори и да си олимпийски шампион или филмова звезда, животът ти е празен без любов. Но любовта не е „О, той има толкова красиви очи!”, любовта е ”Светът е прекрасен, защото и той живее в него!”. Тя е нещо между двама души, но е и нещо само твое, нещо вътре в теб в същото време. Нещо, което те прави по-добър, променя по начин, които никога не си си и представял. Но повечето хора в действителност никога не се влюбват наистина  и това е много тъжно, според мен. Те просто много се страхуват да бъдат сами и ако някой става, дори и да не го харесват толкова, се опитват да се самоубедят, че са влюбени и започват да си вярват. Любовта не е нещо, което можеш да изпиташ много пъти, тя е нещо рядко и не трае седмици или месеци, а години.

4.Имаш ли китайски приятел? Каква е разликатамежду твоята  концепцията за любовта и тази на китайците?

Нямам. Моего виждане за любовта е много различно и от виждането за любовта, което е популярно в момента в моята страна. Аз не мисля, че в света има различни типове любов. Има само истинска и фалшива, която не е точно любов, а истинската любов е една и съща навсякъде. Всеки прави своя избор, да чака истинската любов, дори ако това означава да бъде сам за известно време, или да бъде с някого, който е тук, удобен е и става, дори това да е фалшива любов. Тук е и разликата. В някои страни фалшивата любов означава да се омъжиш за някого, който става, защото трябва да се омъжиш, в други, да бъдеш с някого, който само става, защото всички си имат някого и ти също искаш. Но не можеш да обичаш някого, защото искаш да се ожениш или да имаш човек до себе си, може да го обичаш само ако е толкова прекрасен, че да не го обичаш е най-трудното нещо на света и ти не можеш да го направиш, дори ако точно в момента не искаш да се жениш или да имаш някой до себе си.

5. Мислиш ли, че сексът е важен? Какви са отношенията между любовта и секса според теб?

Сексът е нещо, което правят и животните. Но ние не сме животни, защото можем да обичаме и аз считам, че любовта е част от цивилизацията, сексът без любов е стъпка назад, не напред. Според мен е равносилно на това да изядеш живо куче, което минава покрай теб, само защото си гладен. Истината е, че можеш да го направиш, преди хиляди години хората са правили точно така и няма да си гладен след това, но няма и да си цивилизован човек.  Същото е с любовта и секса. Можеш да правиш секс без любов и да си просто животно, изборът е твой.

6. Ако родителите ти не харесат приятеля ти, ще ги послушаш ли?

Моите родители много уважават и мен и мнението ми и ако наистина обичам някого, те ще ми се доверят. Те знаят, че не бих направила нещо толкова сериозно, без да го обмисля много добре.

7. Еднакви критерии ли имаш за избор на приятел и съпруг?

„Всичко от което се нуждаем е любов...” се пее в една много хубава песен. Любовта няма критерии, тя е нещо прекалено огромно, по-голямо от нас, по-голямо дори от света. Просто обичаш или не обичаш, няма любов за приятел или за съпруг, има само любов. И тя е прекрасна.





Относно пътуването в Китай

1. В кои страни си била досега?

Само Китай

2.Като е особеното в Китай като дестинация за пътуване?

Не знам. Нямам с какво да го сравня. Но може би уникалната комбинация между традиция и съвременност.

3. Кои китайски градове си посетила? Кой ти харесва най-много? Защо?

Чъндъ и Пекин. Нямах достатъчно време да видя Чъндъ. Обичам Пекин, той е просто прекрасен. Много съвременен град и в същото време можеш да намериш места, където да се чувстваш все едно си се върнал стотици години назад или все едно си  на края на света  и можеш просто да си починеш.

4. Видяла си разликата между китайските град и село, как се отнасяш към нея?

Не съм била в китайско село, така че не знам.

5. Предпочиташ да пътуваш сама или с няколко приятели или с организирана туристическа група? Защо?

Зависи, понякога е по-добре сам да решаваш къде и кога да отидеш, понякога е по-удобно да пътуваш с група.

6. Какви забележителности на Китай видя? Какво ти харесва? А какво не ти харесва?

Видях наистина много. Много ми хареса „Планинското убежище от лятната жега ” в Чъндъ, красиво е, и разбира се Забраненият град и Държавният научно-технически музей. Няма място, за което да мога да кажа, че не ми харесва, но те всички са малко прекалено многолюдни предполагам  и това е естествено, просто аз не съм свикнала.

7. Кажи ме нещо незабравимо, което ти се случи докато пътува в Китай?

Най-незабравимото, което ми се случи е, че се запознах с моите приятели. Обичам Китай, тук се чувствам по-комфортно отколкото у дома. Но дори ако едно място е прекрасно, не е толкова хубаво, ако нямаш приятели с които да го споделиш. И наистина много ще ми липсват.

8. Какво спечели от пътуването си в Китай?

Не е нещо, което мога да опиша с думи. Нещо вътре в мен е. Не съм същата, както когато пристигнах и никога вече няма да бъда. И промяната е в положителна посока.













Няма коментари:

Публикуване на коментар